•  Shih Tzu. 

 

Wywodzą się z Tybetu, gdzie  przodkowie Shih tzu hodowani byli w pałacach, świątyniach oraz klasztorach. Później przeniesiono shih tzu  także na dwór chiński. Tłumacząc z tybetańskiego, shih tzu to „lwi pies” i te dwa słowa chyba najlepiej oddają ich naturę. Shih tzu to psy inteligentne, ruchliwe, towarzyskie, łatwo przywiązujące się do swoich właścicieli, ze względu jednak na swoją wrodzoną niezależność, niedoświadczonym właścicielom, którzy pozwolą im na zbyt wiele, mogą przysporzyć kłopotów. Posiadają duży temperament,  są silne i zuchwałe. Wymagają dużo pielęgnacji. 
 

Ja nazywam się Czang

                  

i mam jedenaście miesięcy. Jestem o umiarkowanym temperamencie ,  zrównoważony i dystyngowany. Moje pogodne usposobienie wprawi każdego w dobry nastrój. Lubię spać , dlatego gdy zostaję sam w domu nie nudzę się i nie niszczę rzeczy. Nie oznacza to jednak , że można mnie skazywać na samotność – jak każdy pies potrzebuję bliskiego kontaktu z właścicielem, czyli z moją panią. Chociaż  jestem oddany i wierny , to nie podporządkowuję się całkowicie woli mojej pani. Przypominam trochę kota chodzącego własnymi drogami. Chętnie przesiaduję na kolanach , lubię być głaskany i przytulany , ale zwykle sam decyduję , kiedy nadeszła pora na pieszczoty.