Znaki i gesty wykonywane przy pomocy ruchów ciała. O swoich stanach emocjonalnych i sprawach związanych z życiem w stadzie psy informują także przy pomocy ruchów ciała. Ważną rolę w tym procesie odgrywają ogon, uszy, oczy i wargi psa.

– ogon położony w pozycji prawie poziomej, ale nie usztywniony jest oznaką uwagi. W przybliżeniu można to tłumaczyć następująco „tu się może wydarzyć coś ciekawego;

– ogon wyciągnięty w pozycji poziomej – jest to jeden z elementów wyzwania w chwili pojawienia się obcego lub intruza. Pozycję tę można tłumaczyć w ten sposób, że: ustalamy, kto tu rządzi”;

– ogon podniesiony w pozycji pośredniej między poziomą, a pionową – oznacza, że pies jest stroną dominującą lub domaga się uznania swojej dominacji. Tłumaczy się to – :ja tu rządzę”;

– ogon podniesiony, lekko zagięty nad grzbietem – oznacza – „jestem tu najważniejszy” i wyraża pewność siebie psa, który ma świadomość, że panuje nad sytuacją;

– ogon nieco poniżej linii poziomej, ale w pewnej odległości od tylnych łap – „jestem na luzie”, „wszystko w porządku”;

– ogon opuszczony, blisko tylnych łap – pozycja ta ma różne znaczenie w zależności od postawy. Jeśli łapy są wyprostowane, a ogon jest nieznacznie merdający, oznacza to – „nie czuję się dobrze” lub „jestem z lekka przygnębiony”. Jeśli łapy są lekko podkurczone, przez co grzbiet pochyla się nieco do tyłu, oznacza to – „czuję się trochę niepewnie”, zwłaszcza jeśli nie wiadomo, jak rozwinie się sytuacja;

– ogon podwinięty między tylnymi łapami – „jestem przerażony!” lub „nie rób mi krzywdy!”. Zdarza się to szczególnie w obecności dominującego psa lub osoby mającej przewagę, może także oznaczać niższą pozycją w hierarchii stada, czyli „nie mam zamiaru rywalizować z tobą”;

– najeżona sierść na ogonie: jest to oznaką agresywnego nastawienia. Może zmieniać sens każdej pozycji ogona. Tak więc, gdy ogon jest wyprostowany, oznacza – „będę walczyć, jeśli i ty masz taki zamiar!”. Jeśli natomiast ogon jest nieco podniesiony lub zawinięty nad grzbietem, znaczy – „nie boje się ciebie i będę walczyć, żeby udowodnić, że ja tu rządzę”;

– ogon wysoko podniesiony i mocno zagięty – jest to cecha charakterystyczna psów wilkopodobnych, jak np. owczarki niemieckie i oznacza to samo co jeżenie się sierści na ogonie. Zapowiada możliwość ataku

– niezbyt energiczny ruch ogona – oznacza pozdrowienie. W odniesieniu do pana czy pani oznacza często – „wiem, że na mnie patrzysz. Lubisz mnie, prawda?” i jest reakcją natury towarzyskiej;

– szeroki ruch ogona – „lubię cię”. Najczęściej psy merdają w ten sposób podczas zabawy, kiedy inny pies sprawia takie wrażenie, jakby szykował się do ataku skacząc, warcząc i szczekając. Merdanie ogona ma oznaczać, że to wszystko na niby. W rozmaitych kontekstach oznacza to także „jestem zadowolony”;

– powolny ruch, ogon w pozycji na „pół masztu” – podczas szkolenia oznacza to moim zdaniem – „staram się ciebie zrozumieć. Chciałbym wiedzieć, o co chodzi, ale nie pojmuję”. Kiedy pies w końcu rozwiąże problem, wówczas szybkość i zakres ruchu ogona zwiększają się w znaczący sposób.

 

Autor: Prof.dr hab.Janusz Kuźniewicz